Glukometry i ich dokładność, a raczej brak...


Nie będę tu robił żadnej formalnej analizy dokładności glukometrów tylko podam przykład z życia, który mnie powalił.
Przyjmuję, że wszyscy się orientują mniej więcej, że glukometr może przekłamywać o ok. 10%. Jednak to raczej nie jest prawdą.

Byłem zmuszony na kilka dni przejść na inny glukometr, bo kończyły mi się paski do Optium Xido, a nie mogłem ich dostać z powodu braku w hurtowniach. Zacząłem używać GlucoSense Pro, widoczny na obrazku po lewej. Żeby wiedzieć mniej więcej, jak jego wskazanie się będą różnić od Xido, ostatnie paski z Xido używałem równolegle z pomiarami na GlucoSense. I tutaj szok: różnica potrafi wynosić od kilkunastu, do nawet 30 mg/dl! Przy czym niezmiennie GlucoSense pokazywał wartości mniejsze od XIDO. To jest obłęd - 30 punktów dla mnie to 1 - 1,5 jednostki insuliny. To różnica między normalnym cukrem a hipoglikemią - licząc np. od 60 do 90.

Jako ciekawostkę podam, że porównywałem pomiary również samym Glucosensem robiąc 2 pomiary. Każdy pomiar potrafi się różnić o kilka- kilkanaście punktów. To dużo. Czasami na XIDO też robiłem 2 pomiary, gdy nie wierzyłem własnym oczom za pierwszym razem, ale tam pomiary różniły się maksymalnie o kilka punktów.

Przyznam, że nie ufam glukometrom na paski przechowywane razem, w pojemniczku. Kiedyś używałem też DiagoMata i to samo - wyniki nierówne, a przy przestarzałych paskach kompletny chaos (to akurat zrozumiałe).
Paski jednak degradują się stopniowo - jeśli po 90 dniach są do niczego, to prawdopodobnie po 80 dniach prawie do niczego. Tak myślę.

Poza niedokładnością GlucoSense Pro robi bardzo dobre wrażenie. Świetne wykonanie, fajny wyświetlacz, bateryjka AAA. Fajne funkcje. Jednak dla mnie to jedno wielkie G. XIDO rulez. 

DJN: Dokładność Jest Najważniejsza.


Komentarze

Popularne posty